Profesor Krzysztof Pawłowski namawia do budowy CPK twierdząc, że wyjdzie taniej niż Port Północny w Gdyni. Profesor chyba trochę manipuluje
Wciąż toczy się debata o tym, czy należy kontynuować zapoczątkowane przez PiS prace przygotowawcze do inwestycji, jaką jest budowa CPK, czy też zamknąć kwestię tego projektu i zająć się innymi sprawami. Ostatnio do grona zwolenników projektu wpisał się prof. Krzysztof Pawłowski, który porównał budowę CPK do budowy Portu Północnego w Gdyni w czasach II Rzeczypospolitej. Port ten w tamtych czasach miał stać się dla Polski oknem na świat. Profesor Pawłowski przekonuje, że Port Północny pod względem finansowym był dziewięciokrotnie wyższym wyzwaniem dla ówczesnej Polski, niż CPK dla Polski nam współczesnej. Okazuje się, że to nieprawda – CPK jest pięć razy kosztowniejszym przedsięwzięciem niż Port Północny. Pozostałe argumenty Pawłowskiego są powtórzeniem argumentów już powszechnie znanych.
Wpadł mi do komputera ostatni numer internetowego wydania pisma „Wszystko Co Najważniejsze”. A w nim znalazłem artykuł profesora Krzysztofa Pawłowskiego „CPK gwarantem polskiej przyszłości”. Autor porównuje w nim projekt CPK do budowy Portu Północnego w Gdyni w latach II Rzeczypospolitej. I dziwi się, że port w Gdyni był dla ówczesnego budżetu o wiele większym wyzwaniem, niż CPK dla dzisiejszego, a mimo wszystko projekt został zrealizowany z korzyścią dla Polski. Tymczasem my zastanawiamy się nad budową CPK, który – według profesora Pawłowskiego – wprowadzi polską gospodarkę do grona liderów.
Profesor Pawłowski przytacza dane o
kosztach budowy Portu Północnego
w Gdyni. I wychodzi mu, że stać
nas na projekt CPK
Zdaniem profesora Krzysztofa Pawłowskiego nie ma się nad czym zastanawiać, tylko budować CPK, bez względu na koszty, skoro inwestycja ta zdecyduje o przyszłości Polski. Tak jak nie zastanawiali się inicjatorzy budowy Portu Północnego w Gdyni, nad którym najbardziej intensywne prace trwały w latach 1924-1936. Nie zastanawiali się, chociaż – jak twierdzi profesor Pawłowski – budowa Portu Północnego pochłonęła 36 procent ówczesnych wydatków państwa.
Zdobyłem dane dotyczące kosztów budowy portu w Gdyni w latach 1927-1936 w stosunku do całych wydatków państwa Polskiego. Budowa portu kosztowała 36 proc. wydatków państwa. W 2024 roku wpływy do polskiego budżetu powinny wynieść 682 mld zł. Przyjąłem, że koszt budowy CPK z dużym powiększającym marginesem wyniesie około 300 mld zł, szacując czas całkowitej budowy na 10 lat. Przy zaniżonej wartości wpływów do budżetu na 682 mld zł przez 10 lat będzie to 6820 mld zł, co oznacza, że koszt budowy CPK wyniesie najwyżej 4,4 proc. dziesięcioletnich wpływów do polskiego budżetu. Porównajmy 36 proc. i 4,4 proc – dla mnie jest to olbrzymia różnica. Polska w latach 20. XX wieku była w zdecydowanie gorszej sytuacji niż obecnie – pod względem finansowym i bezpieczeństwa. Czy naprawdę Polski, czyli nas, nie stać na budowę CPK? – pisze profesor Krzysztof Pawłowski.
Nie wiem, gdzie te dane na temat udziału wydatków na budowę portu w Gdyni w wydatkach budżetu państwa zdobył profesor Pawłowski, bo nie podaje ich źródła. Z danych bowiem, które ja zdobyłem wynika, że mniej więcej taki udział wydatki na budowę portu w Gdyni mogły mieć w wydatkach... ówczesnego Ministerstwa Przemysłu i Handlu. Tylko jednego resortu! Do takiego wniosku doszedłem na podstawie tego materiału Miasto, które wybudowano... . Według tych danych udział wydatków na port W Gdyni w latach 1924-1937 w wydatkach MPiH wyniósł 33,2 procent.
A jednak trzeba się zastanowić – budowa CPK pochłonie pięć razy więcej wydatków niż Port Północny w Gdyni
Przyjrzyjmy się innym danym, które znalazłem. Całkowity koszt budowy Portu Północnego w Gdyni wyniósł 274 ówczesne miliony złotych. Wkład budżetu państwa wyniósł 240 mln złotych, zaś wkład kapitału prywatnego – 34 mln złotych. Dane te można znaleźć w tekście Port w Gdyni był tak kosztowny.... Tymczasem wydatki polskiego budżetu w latach 1924-1939 wynosiły średnio 2.200 mln złotych, czyli 2,2 mld zł (Budżet II Rzeczypospolitej...). Przy założeniu, że budowa portu w Gdyni trwała 12 lat, udział wydatków na tę inwestycję w ogólnych wydatkach państwa wyniósł zaledwie 0,9 proc.
Wniosek stąd, że wydatki na budowę CPK, wyliczone przez profesora Pawłowskiego, będą pięciokrotnie większe, niż wydatki na budowę Portu Północnego. W porównaniu do wydatków budżetowych oczywiście. Okazuje się zatem, że pytanie profesora Pawłowskiego: czy naprawdę Polski, czyli nas, nie stać na budowę CPK? - jest pytaniem bardzo istotnym. W rzeczy samej, jest nad czym się zastanawiać.
Komentarze
Prześlij komentarz